søndag 24. mai 2009

Trykk


Trykk er en spennende måte å lage et motiv flere ganger, med å skjære vekk noe. En kan lage forskjellige trykk, på forskjellige materialer. Alt fra potettrykk, sjablongtrykk til linotrykk, koldnål, alle forskjellige måter å trykke på. Jeg har trykket på fire forskjellige måter. Det første jeg skulle trykke med var potettrykk, noe som er veldig enkel og som en gjør når en er liten. Dette gjorde vi for å bare lære hva trykk gikk ut på. Etterpå gikk vi litt videre med å lage et sjablongtrykk. Når ble trykk litt mer spennande, og vi trykte motivet på en t-skjorte. Vi forsette trykkingen med linotrykk, og avsluttet med koldnål. Det har vert kjekt å jobbe med trykk, og ikke minst utfordrende. Det var spesielt utfordrende å jobbe med koldnål. Det hadde jeg aldri jobbet med før, og det var vanskelikt å vite om strekene var gode nokk til at jeg fikk sverte ned i, om motivet jeg lagte ville gå godt til trykkemåten osv. Jeg lærte mange ting jeg kan gjøre betre til neste gang.

Ingen kommentarer: