onsdag 6. mai 2009

KOLDNÅL



Ideen bak trykket mitt var å lage få fram "rom" i et ansikt. Det har jeg gjort er at jeg har en bakgrunn, mellomgrunn og forgrunn. Jeg har skrålinjer for å forsterke rom følelsen. Jeg har overlapping, gjenntatte bevegelser i håret, og gradering i fargene.

Koldnål er et dyptrykk, et dyptrykk er når en får sverten ned i plata og ikke oppå plata. Slik vi gjorde nå vi lagte et koldnåltrykk var at vi hadde en sikplate, der brukte vi en raderingsnål for å lage riper i plata. når vi var ferdige rulte vi svarte over plata og tok vekk svarten som lå på plata. Etterpå brukte vi ei dyptrykkspresse som skulle hente opp svarten som låg i ripene vi hadde laget. Trykk her for å gå inn på ei side om koldnål.


Det er mange koldnål kunstnere, en som jeg synest var veldi flink er Dagfinn Knudsen. Du kan trykker her viss du vil se en utstilling han har hatt.

Det jeg har lært av koldnål trykk er at det kan vær vaskelikt å lage et motiv slik jeg vil ha det. Jeg fant også ut at det er kan være kjekt og når en bare får det til. Koldnål er en intresang teknikk, noe som de fleste kan klar, og utruklikt kjekt.

Ingen kommentarer: