søndag 24. mai 2009

Søsken


Ideen bak bilde var å ta å bruk det vi hadde lært når vi var på besøk os noen fotografer. Jeg ville bruke det jeg lærte til å ta et koselikt bilde som kunne passe til temat søsken. Det som var målet var å få fram søsken kjærligheten, glede. Jeg begynte med fire søsken, der jeg ønsket å få et bra bilder med fire små barn. Det jeg lærte med å ta bilder er at det er ikke enkelt å få fire barn til å stå, sitte, ligge i ro slik at en får tatt eit bilde når mor er i samme rom. Jeg måtte da dele opp og ta bilder av en og en, eller to og to med mor på gangen. Jeg har brukt et speilreflekskamera, i et studio. Det er skrålinger i bilde, forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn, noe som er med å gi oss en romfølelse.



Ideen bak bilde var å ta et bilde med mye glede som passet til temat søsken. Jeg har brukt et speilreflekskamera og det er brukt et kunstigt lys. Hun står i det gylne snitt og ansiktet er i interessepunktet. Det er bevegelse i bilde. Det jeg har lært er at det er viktig å få barna til å gjøre noe kjekt, eller halle på med noe kjekt når vi skal ta bilder.



Ideen bak bilde var å at et bilde der jeg brukte lang lokkertid på speilrefliktkamera for å se bevegelsen i vannet, og får å få en litt mer kokenede følelse. Det ser ut som vannet koker rundt henne. Bilde er tatt for at det skal passe inn i kategorien søsken. Lyset kommer fra siden. Komposisjonen i bilde er; hode til min søster er i interessepunktet, hun står i det gylne snitt, romfølelse, mforgrunn, mellomgrunn og bakgrunn. Romfølelsen kjem av skrålinjer, rytme, gjenntakelser. Jeg har lært at det er vanskelikt å ta bilde med lang lukkertid med mennesker, det skal så lite til å bilde blir uskarpt, men det er spennende når du får et skarpt bilde.

Ingen kommentarer: